החילוק בין חולה למצטער

בכתובות (ס.) איתא "תניא רבי מורינוס אומר גונח יונק חלב בשבת מאי טעמא יונק מפרק כלאחר יד ובמקום צערא לא גזרו רבנן אמר רב יוסף הלכה כרבי מורינוס."  ולכאורה משמע מדברי הגמ' דמצטער מותר לו לעבור על מלאכה דאורייתא היכא שהוא עושה כן בשינויויש להקשות, הלוא קיי"ל שאפילו חולה שאין בו סכנה אי אפשר לעשות מלאכה דאורייתא בשינוי, וכ"ש מי שאינו אלא מצטער.

ויש כמה תירוצים בראשונים לקושיא זוהא', עיין בתוס' (שם ד"ה גונח) שהביאו דעת ר"ת דמצטער היינו צער של חולי שהוא קרוב לסכנה, ולכן התירו לעשות מלאכה דאורייתא כלאחר ידהב', הרמב"ן (תורת האדם עמ' כא ע"פ דבריו בחידושיו לשבת קמד.) כתב שאם היה יונק כדרכו אין כאן מלאכה דאורייתא כיון שאין דישה אלא בגידולי קרקעלכן התירו שבות ע"י ישראל היכא שהוא בשינויובאמת הרמב"ן הביא ראיה מסוגיא זו דמותר לישראל לעשות שבות ע"י שינוי בשביל חולה שאין בו סכנההג' הרמב"ן (כתובות שם) כתב בשם י"א "דגונח איכא סכנה אם אינו שותה לעולם, כדאמרינן בפרק מרובה אין לו תקנה אא"כ יונק חלב רותח וכו', וכיון שכן אע"פ שאם אינו שותה בשבת אינו מסתכן בכך מותר."

והנה לדעת הרמב"ן דהא דמותר לגונח לינק הוא משום שהוא שבות ע"י שינוי, יש להקשות, הלוא כל הנידון שמצינו בשו"ע (שכח:יז) לגבי חולה שאין בו סכנה במה שמותר לעשות בעבורו, הוא דוקא במי שחלה כל גופואבל מי שהוא הולך ומתחזק כבריא אי אפשר להתיר לעבור על שבות דרבנן בעבורווהרמב"ן עצמו כתב שם שחולה שאין בו סכנה היינו דוקא מי שהוא נפל למשכבעוד יש להקשות, דהנה יש מחל' האחרונים אם הכלל ששבות דשבות מותר במקום מצוה הוא דוקא לענין אמירה לעכו"ם או אם הוא כולל כל שבות דשבות אפילו ע"י ישראלעיין בשו"ת האלף לך שלמה (קמו) שכתב להתיר שבות דשבות אפילו במלאכה שא"צ לגופה בכרמלית במקום מצוה משום שהיא שבות דשבות במקום מצוהאמנם, הפמ"ג (א"א שז:ז) כתב שאין להתיר שבות דשבות במקום מצוה אא"כ אחד מהשבותים הוא אמירה לעכו"םולדעת הגר"ש קלוגר, יש לעיין למה הצריכו להתיר שבות ע"י שינוי במקום חולה שאין בו סכנההלוא בלא"ה שבות דשבות מותר במקום צער ובמקום צורך.

ונראה לומר, שבאמת הרמב"ן ס"ל מעיקר הדין כדעת הרשב"א שכל שבות מותר לעשות בשביל חולה שאין בו סכנהאלא שהרמב"ן ס"ל דכמו לגבי חולה שיש בו סכנה אמרינן כל דאפשר לשנות משנינן, ה"ה לגבי חולה שאין בו סכנה כל דאפשר לשנות משנינןלכן היכא שיש חולה שאין בו סכנה מותר לעשות שבות, ואם אפשר ע"י שינוי צריך לשנותועפ"ז יש להסביר דברי החיי אדם שאם אי אפשר ע"י שינוי יעשנו כדרכו, והוא משום שהצורך לעשות בשינוי הוא רק כדי לקיים הכלל שכל שאפשר לשנות משנינןלכן היכא שאי אפשר לעשות ע"י שינוי, מותר לעשותו כדרכו. אמנם כל זה הוא לגבי מי שהוא חולה שאין בו סכנה, דהיינו שנפל למשכב וכדו'.  אבל מי שהוא מצטער בעלמא, אין השינוי בא כדי לשנות בכל מאי דאפשרהשינוי הוא מעיקר הדין, ואם אי אפשר לשנות אין כאן היתר כלל.  [ומה שכתב הרמב"ן "אבל שבות שיש בו מעשה כלומר דבר הנעשה ע"י ישראל והוא נעשה כדרכו בחול לא התירו וזהו אין טורפין יין ושמן לחולה משום דקעביד עובדין דחול, וזהו שהקשו על אמימר משום דעמיץ ופתח ועשה מעשה כדרך שעושה בחול," נראה דכוונתו לומר דאלו אפשר לעשותם בשינוי, ולכן אין היתר לעשותם כדרכוואה"נ אם היה אי אפשר לעשותם בשינוי היו מותרים, וצריך לומר כן בדעת החיי אדם.]

ועיין במג"א (שז:ז) שכתב שמי שהוא מצטער עושה שבות שלא כדרכה והביא ראיה לזה מגונחוהאבני נזר (או"ח קיח) כתב שלא התיר הרמב"ן שבות ע"י שינוי אלא במקום חולה שאין בו סכנה ממשומה שהביא ראיה לזה מגונח יונק, כתב האבני נזר שהרמב"ן מפרש דמיירי במי שהיה חולה כל הגוף במה שלא היה יכול לינק, ולכן דינו כחולה שאין בו סכנההרי שהמג"א מפרש דהסוגיא של גונח מיירי במצטער, והאבני נזר מפרש דמיירי בחולה שאין בו סכנהולכאורה שני הפירושים בדברי הרמב"ן תלויים על המחל' בין הגר"ש קלוגר והפמ"ג שהבאנו לעיל.